Tijdens de maiden voyage van de MSC Euribia sprak ik met Frank van den Steen, Country Manager Benelux van MSC Cruises. In het interview sprak hij over de focus op duurzaamheid en emissiereductie in de maritieme industrie. De nadruk ligt op het gebruik van schonere brandstoffen, technologische systemen en strategieën om netto nul emissie uitstoot van broeikasgassen te bereiken. Hieronder vind je de belangrijkste punten uit mijn interview.
Duurzaamheid en schonere brandstoffen
Het interview begon met het bespreken van twee belangrijke aspecten voor de toekomst van de maritieme industrie: duurzaamheid en emissiereductie. Het doel is om netto nul emissie te bereiken op alle schepen wereldwijd. MSC Cruises zet zich al geruime tijd in voor het milieu en heeft als lange termijn doelstelling om in 2050 een netto nul uitstoot voor haar activiteiten te hebben bereikt. Het bedrijf is ook een belangrijke investeerder in geavanceerde milieuvriendelijke maritieme technologieën, met als doel om de versnelde ontwikkeling en beschikbaarheid ervan in de hele sector te ondersteunen.
Een cruciale stap in deze richting is het gebruik van schonere brandstoffen. LNG wordt genoemd als de meest propere maritieme brandstof, omdat het tot 20% minder CO2-uitstoot, 99% minder zwaveldioxide en tot 85% minder stikstofoxide genereert. Deze focus op schonere brandstoffen is ingegeven door milieubewustzijn en overheidsregulering, zoals de beperking van stikstofuitstoot in Nederland en België.
Technologische systemen en emissiereductie
Een belangrijk aspect van emissiereductie is het gebruik van technologische systemen, zoals Selectieve Katalytische Reductie (SCR). Dit systeem is effectief in het verminderen van zwaveldioxide- en stikstofoxide-uitstoot. Het is reeds geïmplementeerd op twee derde van de vloot van de MSC schepen, waardoor aanzienlijke emissiereductie is gerealiseerd. De focus ligt op het geleidelijk introduceren van deze systemen op de andere schepen naast de LNG-schepen.
Transitie naar duurzame brandstoffen
Hoewel schonere brandstoffen zoals diesel al positieve effecten hebben op emissiereductie, is de uiteindelijke doelstelling om over te stappen op niet-fossiele brandstoffen zoals biodiesel, bio-LNG, synthetische brandstof en waterstof. Deze overgang vereist echter een andere infrastructuur, inclusief opslag en turbines. Hoewel er uitdagingen zijn, tonen de nieuwere schepen van de rederij, zoals de MSC World Europa, al veelbelovende resultaten in deze transitie. MSC heeft in totaal 22 schepen in zes klasses. Het nieuwste vlaggenschip MSC Euribia is het vijfde en laatste van de Meraviglia-klasse en het tweede schip in de vloot die op LNG vaart. Deze schepen zijn equipped for the future.
Eerste Netto Nul Emissie Cruisereis
Een opvallende prestatie wordt genoemd: de eerste netto nul emissie zeereis met een cruiseschip van de ene bestemming naar de andere. Deze prestatie met de maiden voyage van de MSC Euribia is gerealiseerd door te compenseren met bio-energie elders, waardoor de totale uitstoot wordt gecompenseerd volgens Europese normen. Deze mijlpaal illustreert de toewijding aan emissiereductie en duurzaamheid.
Groei en bewustzijn in de Benelux
Hoewel MSC Cruises zich inzet voor duurzaamheid, wordt ook de uitdaging genoemd om het bewustzijn en de populariteit van cruises te vergroten in de Benelux-landen (België, Nederland, Luxemburg). De reisbranche in deze regio blijft achter bij andere Europese landen. In 2022 was het percentage dat op cruisereis gaat in deze landen nog steeds minder dan 1%. In landen zoals Duitsland, Spanje en Italië ligt dat tussen de 2,5 % en 4 %. De focus ligt op het samenwerken met klassieke reisbureaus, cruisespecialisten en PR: het informeren van het publiek over de voordelen van cruises als duurzame en kwalitatieve vakantie optie.
➞ Bekijk hier mijn interview met Kapitein Serena Melani van Explora I
Impact van de Coronapandemie
De impact van de coronapandemie wordt besproken, waarbij de maritieme industrie 1,5 jaar stil lag. De rederij was wel een van de eerste die weer begon te varen. De flexibiliteit van het familiebedrijf speelde een cruciale rol in het herstel. MSC als bedrijf is met haar MSC Cruises afdeling de tweede grootste in de wereld met hun brand, maar als MSC Cargo zijn ze de nummer een in de wereld. 90% van de business komt van MSC Cargo dat tijdens corona tijden heel goed gedaan heeft. De pandemie heeft de industrie echter beïnvloed en geleid tot veranderende trends en prioriteiten. Zo speelden ze snel in op safety protocollen en annuleringsverzekeringen waarmee ze de benchmark voor de bedrijfstak neerzetten.
Toekomstige uitdagingen en kansen
Terwijl de maritieme industrie zich inzet voor duurzaamheid en emissiereductie, worden de uitdagingen en kansen besproken. De overgang naar schone brandstoffen en nieuwe technologieën vergt inzet en investeringen. Bovendien wijst Frank op de verschuiving in het publiek en hun verwachtingen van een cruise-ervaring. Van de nostalgie van het cruisen vindt er een trend plaats naar een meer familiegericht product. Ook de vraag naar duurzamer reizen groeit.
Lees ook: Explora I Review: Op luxe cruise van Glasgow naar Reykjavik
Ook op een cruise met de MSC Euribia?
MSC Euribia maakt deze zomer tochten van 7 nachten in Noord-Europa vanuit Kiel in Duitsland en Kopenhagen naar de betoverende Noorse fjorden, waaronder Geiranger, Ålesund en Flaam.
Lijkt het je wel wat om een cruise te gaan doen? Het is echt een fantastische ervaring! MSC is een van mijn favoriete rederijen. Je kunt Cruises van MSC rechtstreeks boeken bij:
➞ Bekijk prijzen en beschikbaarheid
Genoten van dit artikel? Dan vind je dit ook leuk!
- Explora I Review: Op luxe cruise van Glasgow naar Reykjavik
- Op wereldreis met MSC Cruises: bezoek 32 landen in 4 maanden!
- MSC Euribia: alles over het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises
- Waarom een cruise naar de Caribbean? Mijn tips en aanraders
- De mooiste eilanden van de Caribbean: 8 x must-see
- 8 x waarom je op vakantie naar de Caribbean moet gaan!
- Dit zijn de mooiste stranden van the Dutch Caribbean!
Nog geen comments